Eind vorig jaar reed ons zusterblog BMWblog.nl een dagje met de elektrische MINI E. De elektrische MINI bleek bovenverwachting leuk om mee te rijden. In dit artikel gaan we dieper in op de techniek van de elektrisch aangedreven MINI.

De MINI E is een testproject van BMW om elektrisch rijden in de praktijk te onderzoeken. De eerste serie bestond uit 500 auto’s die in 2008 in Californië, New York en New Jersey aan geselecteerde klanten werd geleverd. Sinds vorig jaar is het testproject uitgebreid naar Europa en zijn o.a. in Berlijn, München en de Randstad elektrische MINI’s op de weg. Heel soms zie je er dus ook een in Nederland rijden.

Op het moment van schrijven zijn er al meer dan 14 miljoen succesvolle testkilometers achter de rug. Dit is erg belangrijk omdat BMW plannen heeft om een volledig elektrische submerk in de markt te zetten in 2014. BMW i zal met de i3 en i8 volledig elektrische aandrijving aan klanten kunnen leveren. Deze technologie is gebaseerd op de ervaring die met met de MINI E en de BMW Active E zijn opgedaan. De BMW Active E is een elektrische BMW 1 Serie Coupé die begin 2012 in Rotterdam op de Nederlandse markt werd geïntroduceerd.

Techniek

De MINI E is ondanks zijn gewicht van 1465 kg een echte MINI. Hij rijdt lekker en sporty, heeft voldoende vermogen en ondanks het hogere gewicht stuurt de auto erg direct. Het vermogen van de elektromotor liegt er niet om: 204 pk en 220 Nm koppel dat via een automatische variabele transmissie aan de voorwielen is gekoppeld. 5088 Lithium-ion batterijen werken samen om om de MINI E een reikwijdte van 250 km te geven. Dit is in ideale omstandigheden haalbaar. In de praktijk zal het rond de 170 km liggen. De 0-100 km/u sprint duurt slechts 8.5 seconden. Dat is rap want de MINI E weegt natuurlijk iets meer dan een standaard MINI Cooper. De topsnelheid is overigens begrenst op 152 km/u.

Opladen

Rechtstreeks overgekomen uit Californië, had ons exemplaar (#295) al meer dan 140.000 kilometers afgelegd. Wat meteen opviel toen we in de MINI E stapten was het totaal ontbreken van een achterbank en een flink deel van de kofferruimte. Ondanks de moderne technologie blijken de accu’s erg veel plaats in te nemen en heeft BMW besloten om de achterbank op te offeren voor een groot accupakket. Deze accu’s zijn op meerdere wijzen op te laden. Je kunt de auto middels krachtstroom opladen maar ook via het lichtnet thuis. Bij iedere MINI E zit een zogenaamde ‘Wallbox’ geleverd waarmee je je MINI E in 2.5 uur thuis kan opladen. Dat is nog lang niet zo snel als het vullen van een brandstoftank, maar desalniettemin een heel acceptabele laadtijd.

Rijden

Tijdens het rijden valt direct op hoe stil de auto is. Het rolgeluid van de banden zorgt ervoor dat de auto nog steeds hoorbaar is voor het overige verkeer. Ook opvallend is dat je de remmen veel minder hoeft aan te spreken. Door dat de MINI E de energie die vrijkomt bij het vertragen regenereert en opslaat in de accu’s heb je in meer 75% van de gevallen de remmen niet nodig. Het is wel even wennen zo extreem vertraagd de motor bij het loslaten van het gaspedaal.

Het dashboard lijkt sterk op dat van de bestaande MINI maar schijn bedriegt: De toerenteller is vervangen voor een batterij meter en overal tref je gele accenten met het MINI E logo aan. De capaciteit van de batterijen wordt aangegeven in procenten. Wanneer je ‘gas’ geeft zal er een rood lampje oplichten in de middenconsole. Wanneer je afremt licht er een groen lampje op. Zo raak je je bewust van het feit dat iedere handeling die je doet energie kost of kan opleveren. Onderstaand filmpje geeft een impressie van het rijden met de MINI E. (beeldkwaliteit is matig.)



Toekomst

De test loopt inmiddels ten einde en BMW heeft zoals beschreven de testopvolger inmiddels ook rondrijden: de BMW 1 Serie Coupé Active E. Deze auto rijdt rond in de VS en Duitsland en Nederland en beschikt wél over een achterbank!

Share →

2 Responses to De elektrische MINI E nader bekeken

  1. Bzzzz schreef:

    Bzzzzoem. Zzzzzzoeem! Nee geintje, leuk hoor elektrisch rijden, maar wel in een MINI AUB!

  2. Chriss schreef:

    Leuk, maar zonder achterbank of kofferruimte niet realistisch voor het grote publiek.

Posts per onderwerp

Contact

Wij zijn benieuwd naar jouw mening! Reageer op posts in de 'comments' of deel een bericht via Facebook en Twitter! Heb je nieuwstips? stuur naar: mail@miniblog.nl.

Copyright

© 2012 MINIblog.nl | alle rechten voorbehouden. MINIblog.nl is een zelfstandig nieuwsblog over MINI en is op geen enkele manier verbonden met BMW AG of BMW Group Nederland. MINI is een geregistreerd handelsmerk van BMW AG. Het is niet toegestaan artikelen te kopiëren of deze site te framen. Het is niet toegestaan RSS feeds te publiceren zonder onze toestemming. Bij citaten of links altijd MINIblog.nl als bron vermelden.